KOMPARATIVISTIKA

Comparative Studies

TIJORIY VA SIYOSIY REKLAMA SHIORLARIDA MUNOSABATLARNI IFODALOVCHI LINGVOPRAGMATIK VOSITALAR

Authors: Sherqulova Mahliyo Xasan qizi

Published: Noyabr 28, 2025 • Vol. 19 Issue 8 • Views: 29

Ushbu maqola tijorat va siyosiy reklama shiorlaridagi

munosabatni ifodalovchi lingvopragmatik vositalarni tadqiq etadi.

Tadqiqotning dolzarbligi zamonaviy jamiyatda reklama va siyosiy

kommunikatsiyaning ommaviy ongni shakllantirish va

boshqarishdagi kuchli taʼsiri bilan belgilanadi. Reklamaning

lingvopragmatik xususiyatlari borasidagi tadqiqotlar hali yetarli

darajada rivojlanmaganligi ishning ilmiy yangiligini koʻrsatadi.

Tadqiqotning maqsadi reklama shiorlarida qoʻllaniladigan

lingvopragmatik vositalarning munosabat ifodalashdagi rolini

aniqlash, tijorat va siyosiy reklamalar oʻrtasidagi oʻxshashlik va

farqlarni ochib berish. Tadqiqot metodologiyasi kontekstual,

lingvopragmatik, qiyosiy-tipologik tahlil va korpus tilshunoslik

usullarini oʻz ichiga oladi. Tadqiqot natijasida tijorat reklamasida

imperativ konstruksiyalar ustunlik qilishi, siyosiy shiorlarda esa

tasdiqlovchi deklarativ bayonotlar koʻproq qoʻllanilishi aniqlandi.

Leksik jihatdan tijorat reklamalarida mavhum ijobiy atamalar,

siyosiy reklamalarda qiymatga yoʻnaltirilgan atamalar ustunligi

koʻrsatildi. Ritorik figuralar (metafora, antiteza, giperbola) hamda

pragmatik vositalar (presuppozitsiyalar, implikatsiyalar, deyksislar)

taʼsir mexanizmlari tahlil qilindi. Tadqiqot natijalari reklama

matnlarini yaratish va tahlil qilishni takomillashtirish, munosabat

ifodalovchi til vositalari haqidagi bilimlarni chuqurlashtirish,

shuningdek, pragmatik taʼsir mexanizmlarini hisobga olgan holda

samarali shiorlar yaratish boʻyicha metodologik qoʻllanmalar ishlab

chiqish imkonini beradi.